Cykl P.O.P.A. w praktyce

Podsumowując moją wieloletnią pracę nad przeprowadzaniem przemian w firmach i u managerów różnego szczebla, dochodzę do wniosku, że aby dana zmiana była adekwatna i efektywna potrzebne są cztery elementy:

Metafora i narracja w komunikowaniu się z podwładnymi

                                                         Metafora Jednym ze sposobów skutecznego komunikowania z podwładnym może być szukanie analogii i metafor w świecie naszego rozmówcy. W świecie piłkarza ręcznego 15 sekund to jest mnóstwo czasu (patrz mój poprzedni wpis). W świecie szachisty lub piłkarza nożnego nie. Zaprosiłem do rozmowy Agnieszkę M. dyrektora HR z jednej z wiodących firm kosmetycznych na naszym rynku. Leszek G.: Agnieszko skąd pomysł aby wykorzystywać metafory do pracy z ludźmi? Agnieszka M.: […]

Ile to jest 15 sekund, czyli o komunikacji w języku słuchacza.

30 stycznia 2009 roku. Ćwierć finał mistrzostw świata w piłce ręcznej Polska – Norwegia. Polacy przegrywają 28 do 30. Wreszcie cudem wyrównują, ale remis promuje Niemców do półfinału. Zostało 15 sekund do końca, a Norwegowie mają rzut wolny. Wszystko stracone? Co w tej chwili może zrobić trener by podtrzymać w zawodnikach wiarę zwycięstwa? Jak dać im narzędzia i wykorzystać potencjał? Norwegowie zdejmują bramkarza, mają przewagę liczebną i rzut wolny…

Motywowanie i zarządzanie energią pracowników – współczesne podejście

Krótki kurs rolnictwa Zacznijmy od instrukcji w zakresie rolnictwa. Każdy rolnik wie, że nie da się wydoić krowy jeśli cały dzień spędziła w zagrodzie. Więcej. Nie da się jej doić 5 lub 10 razy dziennie. Żeby krowa dała mleko musi najpierw pójść na pastwisko. Dobrze by pastwisko było bogate w pożywną trawę. Dobrze by krowa mogła się najeść i wypocząć. Dobrzy by zaczekać, aż krowa zacznie muczeć z powodu rozpierającego […]

Trening Mentalny Billy’ego Mills’a

Wielu z nas myśli tym aby osiągnąć sukces. Problem w tym, że nie umiemy się odpowiednio zaprogramować. Jedną z trudności jest to, że pojęcie sukces nie wywołuje w naszym umyśle stosownych obrazów. Nie wizualizujemy tego, co jest potrzebne aby przybliżyć się do sukcesu. Często wyobrażamy sobie skutki sukcesu np. sportowiec widzi siebie na podium. Ktoś inny widzi siebie w okazałym samochodzie lub willi. Jednak czy Małysz stojąc na szczycie krokwi wyobraża sobie siebie stojącego na podium? Wiemy, że nie.