Jak nie motywować finansowo?

Już Marilyn Monroe dostrzegała pewne ułomności związane z posiadaniem pieniędzy mówiąc: „Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy”.

Wielu podwładnych komunikuje, że pracuje dla pieniędzy. Motywacja oparta na finansach jest jednak „nienasycona” i podnoszenie wynagrodzeń oraz zwiększanie puli bonusów nie zaspokaja tego motywu. Ludzie będą chcieli więcej. Zatem MM miała rację pieniądze to za mało.

Aby lepiej spożytkować aspekt finansowy w motywowaniu proponuję spojrzenie na premiowanie w kategoriach komunikacji.

Po pierwsze: warto wykorzystać nagrodę finansową do zakomunikowania związku nagrody z wartościami, jakie kultywowane są w organizacji tak aby wzmacniać zachowania, które są pożądane i je doceniać.

Po drugie: wykorzystać nagrodę do wzmocnienia więzi z bezpośrednim przełożonym. Ponieważ z wielu badań wynika, że największy wpływ na wydajność pracowników ma dynamika kontaktów między nimi a ich przełożonymi. Nic tak nie motywuje, jak uznanie, które przychodzi bezpośrednio od przełożonego, który wie, kto dobrze pracuje. W ten sposób nagroda buduje relacje.

Po trzecie: warto unikać prowizji. Prowizja niejako automatycznie wzmacnia zachowania prowadzące do większych pieniędzy z pominięciem innych wartości jak np. etyka, praca zespołowa, wartości firmowe czy intencje strategiczne. Prowizja brutalizuje zachowania poprzez to, że odciąga uwagę pracownika od firmy a przyciąga do pieniędzy. W tym znaczeniu prowizja może na dłuższą metę demoralizować.

Czy umiesz komunikować podwładnym spójność zadań z celami i nagrodami?

Ciekawe? Podziel się na:

Posty, które mogą Cię zainsteresować:

Coaching i zarządzanie emocjami – czyli jak samemu sobie nie produkować „tumanów”.

Kategoria: Coaching, Zarządzanie
W poprzednich artykułach analizowaliśmy kejs z wizytą podwójną i wynikające z niego konsekwencje dla zarządzania emocjami. Ale manager to nie tylko dostarczyciel wyników. Manager to również coach, leader, czy gracz zespołowy. O wszystkich tych kompetencjach napiszę podsumowując poniższy kejs. Najpierw zastanówmy się jednak, czy zarządzanie emocjami jest równie ważne dla innej kompetencji managera – na…

Zarządzanie emocjami pokolenia Y – kejs

Kategoria: Coaching, Komunikacja, Przywództwo
Uważacie, że z młodymi osobami z pokolenia Y nie da się dogadać, że nie uznają waszego autorytetu, że są życzeniowi? Przeanalizujmy poniższy kejs: Andrzej jest CEO  na Europę wschodnią we wrocławskiej firmie Kila – światowym producencie oświetlenia i zabudowy oświetleniowej. Kiedy wychodzi ze swojego gabinetu, zmęczony po videokonfrencji z dyrektorami na Azję, Europę zachodnią i…